Selecteer taal

Remblokken en remschijven werken als een systeem - vervang ze als een systeem

Delen

Er wordt geschat dat de huidige personenauto's ongeveer 30.000 afzonderlijke onderdelen bevatten. Maar een modern voertuig, in vergelijking met een voertuig dat tien jaar geleden werd geproduceerd, kan het best worden gezien als een verzameling systemen, die elk tientallen of zelfs honderden componenten bevatten die zijn ontworpen om samen te werken voor optimale prestaties, betrouwbaarheid en veiligheid.

Een modern remsysteem omvat bijvoorbeeld remblokken, remschijven, hoofdcilinder, remleidingen en -slangen, vloeistof, rembekrachtiger, remklauwen en zuigers, ABS-regelmodule, wielsnelheidssensors en meer. En vergeet natuurlijk het rempedaal zelf niet, dat niet alleen het systeem activeert, maar ook bepaalde bedieningskenmerken teruggeeft aan de bestuurder. Denk daarom aan het remsysteem als een holistische eenheid die ontworpen is om in alle rijomstandigheden optimaal te kunnen werken.

Dit systeem lijkt veel op dat van andere consumententechnologieën, zoals computers, smartphones en zelfs onze muziekbibliotheken op internet. Introduceer substandaard componenten of software in een van deze systemen en bepaalde zaken zullen gewoon niet zo snel of efficiënt lijken vergeleken met vroeger.

file

Ontworpen om samen te werken

 

Remblokken en -schijven zijn de meest gebruikte onderdelen van het remsysteem. Dit komt omdat hun primaire functie – het stoppen van de auto door kinetische energie te absorberen en af te voeren – optreedt door de geleidelijke slijtage van hun respectievelijke bedieningsoppervlakken.

De hoogwaardige remblokken zijn voorzien van frictiematerialen die zijn samengesteld om een veilige, betrouwbare, comfortabele en stille stop te bieden als ze worden gecombineerd met een aanvullende remschijf. Als de remblokken en remschijven van het voertuig moeten worden vervangen, is het daarom altijd het beste om onderdelen te selecteren die zijn ontworpen, geproduceerd en getest om samen te werken. Dit is de manier waarop toonaangevende leveranciers van remonderdelen als FERODO hoogwaardige remblokken en -schijven ontwikkelen, en waarom installateurs die FERODO premium-remblokken gebruiken er zeker van kunnen zijn dat er nauwkeurig afgestemde FERODO-remschijven beschikbaar zijn voor de best mogelijke veiligheid, prestaties en duurzaamheid.

 

De risico's begrijpen

 

Het is vrijwel onmogelijk om op de hoogte te blijven van alle nieuwe merken remonderdelen deze dagen. Hoewel keuzes goed zijn, is het in de hedendaagse interneteconomie moeilijk voor installateurs en consumenten om het onderscheid te zien tussen onderdelen van hoge kwaliteit en onderdelen die slecht ontworpen en potentieel gevaarlijk zijn. Het is daarom van cruciaal belang om eerst een merk te selecteren dat u kent en vertrouwt. FERODO is bijvoorbeeld al meer dan 100 jaar een voorkeursleverancier van autofabrikanten en is een betrouwbare keuze voor serviceprofessionals in de automobielsector wereldwijd.

De benadering van FERODO wat betreft het ontwerpen en vervaardigen van remblokken en -schijven is een ander belangrijk onderscheidende factor. Deze componenten zijn ontworpen voor een perfecte match wanneer ze samen worden geïnstalleerd, wat helpt om een optimale insluiting van het frictiemateriaal op het rotoroppervlak te garanderen. Dit helpt op zijn beurt de opeenhoping van ongelijke lagen materiaal op de schijf te voorkomen, of ongelijke slijtage van de schijven, wat kan leiden tot ongewenste pulsatie van de remmen, trillingen op het stuurwiel en geluid.

Een niet-FERODO-schijf kan ook voorzien zijn van een aanzienlijk lagere metallurgie en een minder standaard bewerking, wat een negatieve invloed kan hebben op de warmteafgifte, de duurzaamheid van de remblokken en schijven, het gevoel van het pedaal, het geluid van de werking en de veiligheid.

Andere nadelen van “goedkope” schijven kunnen te grote ventilatiegaten zijn als gevolg van de wens van de fabrikanten om dunnere, minder dure schijfplaten te gebruiken. Helaas koelen deze schijven mogelijk niet zo efficiënt als FERODO-schijven, wat kan leiden tot door hitte veroorzaakte 'fade' van de remmen en versnelde slijtage van de remblokken. In extreme situaties kan overmatige hitte zelfs leiden tot defecten aan andere onderdelen van de wieluiteinden en, in het ergste geval, tot brand aan de wielzijde of een defect remsysteem.

Zelfs als een goedkope remschijf een soortgelijk uiterlijk heeft als een kwaliteitsproduct, kunnen er ontwerpverschillen zijn die de veiligheid en prestaties ernstig kunnen verminderen. Elke FERODO premium-remschijf heeft bijvoorbeeld nauwkeurig gevormde en uit elkaar geplaatste koelframes die zijn ontworpen om te voldoen aan de unieke remeisen van het voertuig. Schijven van lagere kwaliteit hebben vaak minder koelframes, minder efficiënte framevormen en/of onjuiste tussenruimte, wat kan leiden tot hogere bedrijfstemperaturen.

 

file

‘Goedkoop’ en
‘veilig’ passen niet bij elkaar

 

Het remsysteem van een voertuig heeft één overkoepelend doel: om bestuurders, passagiers en andere automobilisten veilig te houden. Het is onmogelijk om een prijskaartje aan veiligheid te hangen. In plaats van op zoek te gaan naar de minst dure optie, is het belangrijk om de potentieel zeer hoge kosten van het besturen van een onveilig voertuig in gedachten te houden.

Hoewel veel installateurs en consumenten de rol van remblokken begrijpen en waarderen, onthouden ze vaak niet dat voor elke stop de juiste interactie van de remblokken en schijven nodig is. Als u dus de slimme keuze maakt door te kiezen voor een bewezen, hoogwaardige FERODO-remblok, mag u de prestaties, duurzaamheid en de waarde van het remblok niet in gevaar brengen door deze te combineren met een remschijf die niet van FERODO is. Er staat gewoon te veel op het spel.

 

 

De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor entertainment-, informatieve en promotionele doeleinden en mag niet worden gebruikt in plaats van het vragen van professioneel advies aan een gecertificeerde technicus of monteur. We raden u aan contact op te nemen met een gecertificeerde technicus of monteur als u specifieke vragen of zorgen hebt met betrekking tot een van de onderwerpen die hierin worden behandeld. Onder geen beding zijn we aansprakelijk voor enig verlies of schade veroorzaakt door uw vertrouwen op enige inhoud.

Delen