Skip Navigation

Selecteer taal

U bent in controle van de rem Waarschuwingssysteem

Download PDF

ferodo-support-techtips-warning-icon-2016

A. REMWAARSCHUWINGSSYSTEEM

Het lampje op het dashboard dat een probleem met het remsysteem aangeeft, heeft over het algemeen een alarmerende rode kleur (afhankelijk van het voertuigmodel) om aan te geven dat er een onmiddellijk risico is dat de veiligheid van het voertuig in gevaar kan brengen. Negeer dit nooit.

Als het waarschuwingssysteem van het remsysteem gaat branden, kan dit verschillende redenen hebben. Volgens de hierna genoemde enquête, weet ongeveer de helft van alle weggebruikers dit risico niet op waarde te schatten en reageert daarom niet op een passende manier.

VEEL BESTUURDERS ZIJN NIET BEKEND MET CRUCIALE DASHBOARDLAMPJES

In recent onderzoek werd aan 2000 bestuurders gevraagd of zij van 10 gangbare dashboardlampjes de betekenis wisten. Bijna de helft van de respondenten wist niet wat de betekenis was van een knipperend lampje van de bandendruk of het remsysteem van de auto. Het was verrassend dat 17% van de respondenten niet wist wat het lampje 'brandstofniveau laag' betekende.

ONDERZOEKSRESULTATEN*:

highlight_visu1

Waarschuwing bandenspanning 49%

highlight_visu2

Cruise-control geactiveerd  42%

highlight_visu4

Waarschuwing remsysteem 46%

highlight_visu3

Mistlampen geactiveerd 40%

*Percentage van de 2000 respondenten dat de betekenis van de desbetreffende waarschuwingslamp niet kende.

B. DE MEEST VOORKOMENDE OORZAKEN VAN EEN KNIPPERENDE WAARSCHUWINGSLAMP VAN HET REMSYSTEEM

REMVLOEISTOF ONDER MINIMUMNIVEAU

ferodo-support-techtips-warning-visu2-2016
Risico
  • Dit vergroot het risico van dampbelvorming.
WAT TE DOEN?

DIKTE VAN REMBLOK ONDER HET MINIMUM

ferodo-support-techtips-warning-visu-2016
Risico

Hierdoor kan de onderlaag van het remblok de remschijf mettertijd raken en dit kan uiteindelijk - in het ergste geval - leiden tot contact tussen de achterplaat en de remschijf.

WAT TE DOEN?

Controleer de dikte van het remblok en vervang onder de volgende omstandigheden:

  • Hard geluid bij intrappen van rempedaal
  • Ernstige beschadiging van het oppervlak van de remschijf, veroorzaakt doordat de stalen achterplaat in aanraking komt met de gietijzeren remschijf
  • Het voertuig trekt naar één kant door een onevenwichtige remwerking aan beide zijden van de as

FOUTIEVE WAARDE WEGENS EEN PROBLEEM IN EEN ONDERDEEL VAN HET REMSYSTEEM (BIJV. ABS)

ferodo-support-techtips-warning-icon2-2016
Risico

Een gecorrodeerde of gebroken ABS-ring kan een verkeerd signaal van de aandrijfas of het wiellager genereren. In geval van corrosie onder de sensormontagepunten kan de sensor dichter naar de ABS-ring worden geforceerd. Dit kan leiden tot een verkeerde waarde naar de ABS-module.

WAT TE DOEN?

Controleer het volledige ABS-systeem op corrosie of gebroken ringen en vervang zo nodig.

VALS ALARM VEROORZAAKT DOOR OVERGEVOELIG REMWAARSCHUWINGSSYSTEEM

RISICO

Het waarschuwingslampje op het dashboard blijft knipperen, zelfs na vervanging van de remblokken en bijbehorende slijtagesensoren.

WAT TE DOEN?
  1. Trap het rempedaal enkele malen in om te zorgen dat de remblokken en de remschijven elkaar raken.
  2. Schakel het dashboard enkele seconden uit.
  3. Schakel het dashboard weer in en controleer of de lamp nog brandt.

Als het remwaarschuwingslampje nog steeds brandt, zoek deskundige hulp en advies.

Dit type vals alarm kan gebruikelijk zijn op bepaalde soorten merken en modellen. Bekijk deze modellen online op www.ferodo.com. Laat het ons weten als u vaker problemen hebt met een bepaald merk of model.

 

BELANGRIJK: sommige modellen zijn voorzien van een “dubbele” slijtage-indicator, 70% en 100%.

Aanverwante technische tips
laden...