Skip Navigation

Selecteer taal

GEBRUIK VAN REMVET EN ANDERE SMEERMIDDELEN

 Vet is een misbegrepen woord.

Voor sommigen is elk chemisch product dat de smering verbetert een "vet". In werkelijkheid vertegenwoordigt vet slechts één van de vele families van producten die  geformuleerd zijn om specifieke onderdelen en oppervlakken te beschermen. Er zijn veel soorten vet, waarvan sommige niet compatibel zijn met elkaar.

Hetzelfde geldt voor smeermiddelen, die kunnen variëren van olie tot penetrerende smeermiddelen tot droge smeermiddelen. De eenvoudigste manier om onderscheid te maken tussen een vet en een smeermiddel is de dikte van het materiaal. Vetten zijn halfvaste verbindingen die zijn ontworpen om aan een oppervlak te blijven kleven en tegelijkertijd om smering in beweging te bieden. Vetten zelf zijn kleverig, dus ze zullen verontreiniging aantrekken en vasthouden bij gebruik in vuile omgevingen. 

Smeermiddelen zijn vloeistoffen met een lagere viscositeit, vrij stromende en vaak spuitbare vloeistoffen die een dunne laag bescherming bieden. Ze hebben minder kans om vuil en andere verontreiniging aan te trekken en vast te houden.

brake-grease

 VOORKOMEN OF CORRIGEREN VAN REMGELUID

Lawaai, of "piepende remmen ", is de belangrijkste oorzaak van klachten van consumenten als het gaat om de remsystemen van hun voertuigen. In moderne personenauto's kan het piepen van de remmen één van twee dingen betekenen: of de mechanische remslijtage-indicator geeft aan dat het tijd is voor nieuwe remblokken of er is een andere bron van hoogfrequente trillingen - die mensen waarnemen als een piep - ergens in het wieleinde. Het oplossen van het eerste probleem is relatief eenvoudig.  Ga als volgt te werk om de tweede te diagnosticeren en vet / glijmiddelen op de juiste manier te gebruiken om het probleem op te lossen:

De meeste rem piepklachten zijn terug te voeren naar het raakvlak tussen de remklauwen, remblokken en remschijven. Gecorrodeerde remschijven kunnen een oorzaak zijn, in welk geval de schijven moeten bewerkt (gevlakt) of vervangen worden .  Een ander veel voorkomend probleem zijn één of meer remklauwen en remblokken die niet goed terug komen wanneer het rempedaal wordt losgelaten. Dit kan oververhitting van het remblok veroorzaken /een fenomeen dat bekend staat als "beglazing", waarbij het oppervlak van het remblokmateriaal kristalliseert. Het kan ook de remschijf beschadigen. Naast het piepen van de remmen kan een vastzittende remklauw vaak trillingen veroorzaken in het rempedaal en het stuurwiel. Als het niet wordt gecorrigeerd, zal het niet alleen de remblokken en -schijf verslijten, maar ook het brandstofverbruik verhogen, omdat de motor en / of elektromotor (en) harder moeten werken om de gewenste snelheid te behouden. Om een vastzittende remklauw te corrigeren, verwijdert u eerst de remblokken en gebruikt u vervolgens een draadborstel om stof en vuil van de remklauw grondig te verwijderen. Een spuitbare remreiniger kan ook worden gebruikt.

file

In veel gevallen zult u merken dat remklauwbeugels en glijbanen (groeven) zijn aangekoekt met vuil, roest of andere verontreinigingen die voorkomen dat de remblokken goed naar voren en naar achteren glijden wanneer het pedaal wordt ingedrukt / losgelaten. Een grondige reiniging, gevolgd door het gebruik van een Alu-Zinc corrosiebeschermingsmiddel, zou dit probleem moeten oplossen.  Het is ook een goed idee om siliconensmeermiddel aan te brengen op alle metaal-op-rubber wrijvingspunten op de remklauw, zoals de geleidingspennen.

Belangrijke opmerking: gebruik GEEN vet op deze remklauwoppervlakken, omdat dit vuil, stof, gruis en andere verontreinigingen zal aantrekken.

 CORRECT GEBRUIK VAN VET OP REMBLOKKEN

Na het reinigen/onderhouden van de remklauw is het tijd om de bestaande remblokken opnieuw te installeren, indien niet beschadigd, of om nieuwe remblokken te monteren.

De beste praktijk voor het installeren van remblokken is om een kleine hoeveelheid remvet, zoals FERODO Brake Grease, alleen aan te brengen op metaal-op-metaal wrijvingspunten aan de achterkant van de blokken. Laat GEEN vet in contact komen met het wrijvingsmateriaal van de blokken, omdat dit het oppervlak van het blok zal verontreinigen.

brake-grease-on-pads

 KORT SAMENGEVAT:

  • Gebruik bij het reinigen van remklauwen, schijven en andere componenten alleen reinigingssprays /vloeistoffen die speciaal voor dit doel zijn geformuleerd, van een vertrouwde leverancier.
  • Volg de aanbevelingen van de fabrikant voor het gebruik van vet- en spuitsmeermiddelen op remcomponenten. Laat geen vet in contact komen met de voorkant (wrijvingsmateriaal) van de remblokken.
  • Niet alle vetten zijn hetzelfde en/of uitwisselbaar. Gebruik alleen FERODO Brake Grease om de beste resultaten te garanderen.

We raden aan om GEEN kopervet te gebruiken om het milieu te beschermen. We hebben ook opgemerkt in onze garantie-expertise dat kopervet na verloop van tijd kan veranderen in een kleine harde korst die tussen de ABS-sensoren kan blijven steken, wat kan leiden tot een foutmelding op het dashboard.

 

De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en mag niet worden gebruikt in plaats van professioneel advies in te winnen bij een gecertificeerde technicus of monteur. We raden u aan om een gecertificeerde technicus of monteur te raadplegen als u specifieke vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot een van de onderwerpen die hierin worden behandeld. In geen geval zijn wij aansprakelijk voor enig verlies of schade veroorzaakt door uw vertrouwen op enige inhoud.

Aanverwante testen
laden...