Skip Navigation

Selecteer taal

TEST NR. 5 REMPRESTATIES OP NAT WEGDEK

Download pdf

Of u nu op de snelweg, een provinciale weg of in het stadscentrum rijdt, het verkeer wordt onvermijdelijk gevaarlijker wanneer het regent. Zelfs de voorzichtigste bestuurder kan onderweg in de problemen komen wanneer het wegdek nat is. Alle remsystemen zijn minder effectief bij nat weer, met als bijkomend probleem dat de wegen gladder zijn.

Hoewel onder dergelijke omstandigheden een voorzichtige rijstijl raadzaam is, zijn remmen van goede kwaliteit die in natte omstandigheden consistent en effectief presteren van cruciaal belang. Het laatste wat u wilt, is een nare verrassing wanneer u op het rempedaal trapt.

Het is een feit dat onder veranderende wegomstandigheden het wrijvingsmateriaal van uw remblokken van cruciaal belang is. Het wrijvingsmateriaal bepaalt de remkracht van uw remsysteem. De kwaliteit van dat materiaal kan ervoor zorgen dat veranderende omstandigheden niet resulteren in sterk gewijzigde remprestaties.

R90-TESTS WORDEN ALLEEN ONDER DROGE OMSTANDIGHEDEN UITGEVOERD

De Europese wetgeving schrijft voor dat alle remblokken die verkocht worden voor gebruik in voertuigen, moeten worden getest en aan de R90-regelgeving moeten voldoen. De R90-test omvat een analyse van de wrijving van het remblok in koude en warme toestand. Wanneer een remblok goedgekeurd is conform R90, mag worden aangenomen dat het product binnen 15% van de OE-productprestaties valt.

Omdat de R90-test alleen onder droge remomstandigheden wordt uitgevoerd, hebben we besloten om de Ferodo®-remblokken met een aantal remblokken van andere aanbieders te vergelijken in een test in natte remomstandigheden. In de vergelijking van de geteste materialen is het duidelijk dat Ferodo®-remblokken garant staan voor de geringste vermindering in wrijvingsniveau in natte omstandigheden.

DE REMPRESTATIETEST OP NAT WEGDEK

Tijdens de test werd de reductie in frictieprestaties van Ferodo®-blokken en remblokken van andere aanbieders onder natte omstandigheden vergeleken. De test werd uitgevoerd met een Ford C-Max. Na zes ‘droge’ remacties, werden zes metingen gedaan onder natte remomstandigheden. Om er zeker van te zijn dat alle testen werden uitgevoerd met gelijkwaardige en consistente remblokken, werden alle remblokken eerst op identieke wijze ingereden met nieuwe remschijven. Op de volgende pagina kunt u de resultaten zien van de droge en de natte remmentest.

VERGELIJKING REMWERKING ONDER NATTE OMSTANDIGHEDEN

nl-visu1

In de onderstaande grafiek ziet u het percentage dat het wrijvingsniveau - of de remwerking - terugloopt bij de vergelijking tussen de remwerking in droge en natte omstandigheden. Hier is te zien dat Ferodo®(OE-kwaliteit) de laagste afname van de remwerking vertoont tussen droog en nat, in vergelijking met een aantal andere aanbieders. Wanneer u dat vertaalt naar de remweg of het vermogen om snel af te remmen in het verkeer, dan kunnen de remblokken met minder goede prestaties bij natte omstandigheden ernstige consequenties voor de veiligheid hebben. Zelfs als u over een remsysteem van topklasse zou beschikken, betekent het gebruik van slechte remblokken een laag remvermogen, ongeacht de kwaliteit van het systeem.

nl-visu2

DE RESULTATEN

Zoals in het overzicht is te zien, toont de test aan dat Ferodo®-remblokken de meest consistente remprestaties bieden in natte en droge remomstandigheden in vergelijking met andere aanbieders. Eerder uitgevoerde testen lieten al zien dat Ferodo® zorgt voor een korte remweg, weinig remgeluid en een voorbeeldig pedaalgevoel. Daar kunnen we nu met trots aan toevoegen dat we een van de beste remprestaties in natte omstandigheden bieden – wat opnieuw aantoont dat u met Ferodo® de volledige controle hebt.

TESTPARAMETERS

  • Uitgevoerde test: Een standaardprogramma uit de OE-industrie of gelijkwaardig, 4 testspecificaties.
  • Remmen volledig ingelopen, dankzij een reeks van 60 remtoepassingen.
  • Het droge wrijvingscoëfficiënt wordt bepaald door het gemiddelde van 6 remtoepassingen van 80 naar 30 km/u te nemen.
  • Natte omstandigheden worden bereikt door het remsysteem gedurende 10 minuten nat te spuiten bij een snelheid van 30 km/u.
  • Het natte wrijvingscoëfficiënt wordt bepaald door het gemiddelde van 6 remtoepassingen van 80 naar 30 km/u te nemen.
  • Voertuig: Ford C-Max, met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 1.990 kg.

 

Let op: het remsysteem is een kritisch veiligheidssysteem.

Automobilisten moeten tijdens het rijden steeds rekening houden met de weers- en wegomstandigheden en adviezen of verplichtingen naleven.

Aanverwante testen
laden...