Skip Navigation

Selecteer taal

Eco-Friction™ voor milieuvriendelijker remmen

file

Met toepassing van een nieuw tribologisch 'fingerprinting'-proces heeft Ferodo® een assortiment remblokpreparaten ontwikkeld met geen of weinig koper. Terwijl bedrijven wereldwijd werken aan de introductie van alternatieve materialen voordat regelgeving op dit gebied in werking treedt, behaalt Ferodo Eco-Friction™ nu al uitstekende resultaten.

Koper is een hoofdbestanddeel van preparaten voor hoogpresterende remblok. Het vermindert de slijtage van remblokken en -rotor, reduceert geluid en schokken en komt de wrijvingsstabiliteit ten goede. Koper is goed voor 5 tot 20 procent van de wrijvingsmassa in typische asbestvrije, organische samenstellingen en samenstellingen met een laag staalgehalte die worden gebruikt in Noord-Amerika, Azië en Europa. De aanwezigheid van koper in remblokken zal echter aan voorschriften worden gebonden en wordt mogelijk verboden vanwege zorgen over de milieueffecten.

Dankzij het tribologische 'fingerprinting'-proces konden de O&O-teams van Ferodo® datasets ontwikkelen voor elk van de grondstoffen die in een remblok worden toegepast. Op basis van deze kennis onderzocht de onderneming 1500 grondstoffen en vond alternatieven voor koper, met dezelfde slijtage- en wrijvingspatronen binnen hetzelfde temperatuurbereik.

Dankzij de ontwikkeling van deze uitgebreide gegevensverzamelingen kan Ferodo® in kortere tijd remmaterialen met hogere prestaties ontwikkelen. De onderneming is nu in staat om materiaal met een zeer hoge functionaliteit, zoals koper, in veel kortere tijd te vervangen dan de concurrenten.

Koper kan niet door één enkel materiaal worden vervangen. Remblokken hebben een samenstelling van 20 tot 30 verschillende materialen, elk met verschillende functies. Voor het Ferodo Eco-Friction™-assortiment worden een reeks metaalsulfiden, mineralen, slijpstoffen, vezels, keramische deeltjes en grafietsoorten toegepast om dezelfde slijtage- en wrijvingskenmerken te verkrijgen als die van remblokken met koper.

De wetgeving in bepaalde Amerikaanse staten eist het elimineren van koper in remblokken. In eerste instantie wordt het kopergehalte beperkt tot minder dan 5% van het totale remblokgewicht en uiteindelijk worden niveaus van minder dan 0,5% verplicht gesteld. Autofabrikanten specificeren nu remsystemen met de gereglementeerde kopergehalten en maken deze alternatieve samenstellingen zo de norm voor toekomstige voertuigen op vele markten. Ferodo® heeft al nieuwe contracten gesloten voor de levering van Eco-Friction™-remblokken met weinig of geen koper voor voertuigplatforms in Noord-Amerika en Europa.

Aanverwante artikelen
laden...